Bio-Planet voortrekker in Green Deal Eiwitshift met ruim assortiment aan plantaardige eiwitbronnen

28 maart 2023

  • Ambitie om als retailer koploper te worden met grootste aanbod aan plantaardige eiwitten.
  • Bio-Planet lanceert 3 burgers met dierlijke én plantaardige eiwitten, om de overgang naar een plantaardige levensstijl te ondersteunen. Waarom cold turkey als het ook stap voor stap kan?
  • Initiatieven van Bio-Planet om consumenten te blijven inspireren om vaker de keuze te maken voor plantaardige eiwitten.

Wist je dat meer dan 80% van wat we eten via de supermarkt op ons bord komt? Geen wonder dus dat retailers een cruciale rol spelen wat betreft het aanbod aan vlees-, vis- en zuivelvervangers. Bio-Planet heeft stevige ambities. Hun plantaardige aanbod gaat omhoog, en snel. Het doel? Er tegen 2030 voor zorgen dat 60% van alle verkochte eiwitten bij Bio-Planet plantaardig zijn. Om de overgang van dierlijke naar plantaardige eiwitten te ondersteunen, lanceert de Belgische duurzame supermarkt 3 burgers met dierlijke én plantaardige eiwitten. Zo hoeven de doorwinterde carnivoren en flexitariërs niet meteen ‘cold turkey’ te gaan en wordt de shift naar een plantaardiger dieet vergemakkelijkt. Want vaker plantaardige boven dierlijke eiwitten verkiezen, draagt bij aan een beter milieu, dierenwelzijn, bodemkwaliteit én een gezonder eetpatroon.


De shift naar slimme eiwitkeuzes is trending: plantaardig eten blijft in de lift.

Meer plantaardige producten op ons bord. Dat is het doel van de Green Deal Eiwitshift.* Zowel producenten als consumenten zijn vandaag de dag al volop in beweging naar een duurzamer voedingspatroon. Maar omdat de eiwitcultuur gaat over onze tradities en gewoontes rond voeding (en bijkomend de normen en waarden die we koppelen aan eten op ons bord) is de eiwitshift eerder een evolutie dan een revolutie. De gouden sleutel is om de eiwitshift te matchen aan de leefwereld van de Belgische consument, en daar zijn er al heel wat initiatieven voor.

Stapsgewijs krijgen plantaardige vis-, vlees- en zuivelvervangers steeds meer schapruimte én vindt het plant-based aanbod dus al heel aardig haar weg naar onze winkelmandjes.


Bio-Planet heeft stevige ambities: hun plantaardig aanbod gaat omhoog, en snel.

“Ons doel is om ervoor te zorgen dat 60% van alle verkochte eiwitten bij Bio-Planet tegen 2030 plantaardig zijn om zo de Eiwitshift te helpen realiseren voor al onze klanten. Dat is een ambitieus doel, maar het stellen van zo’n doel is belangrijk, omdat het een stip op de horizon plaatst waar we naartoe kunnen werken. Via de Vlaamse Green Deal engageren we ons om een breed en vernieuwend plantaardig aanbod te blijven aanbieden. Zo dragen we samen bij aan een beter milieu en een betere gezondheid, stap voor stap.” ​ - Jan Van Holsbeke managing director bij Bio-Planet

 

De eerste meting, van februari 2021 t.e.m. maart 2022, toont aan dat van alle bij Bio-Planet verkochte eiwitten 52 % van dierlijke oorsprong zijn en 48 % plantaardig.

Een mooi resultaat, maar nog geen volledige shift. Het doel is om er tegen 2030 voor te zorgen dat 60 % van alle bij Bio-Planet verkochte eiwitten plantaardig zijn.

"De eerste meting, van februari 2021 t.e.m. maart 2022, toont aan dat van alle bij Bio-Planet verkochte eiwitten, er 52 % van dierlijke oorsprong en 48 % plantaardig zijn. Dit is te danken aan ons reeds breed productaanbod van plantaardige producten. Met dank aan verschillende actoren uit de hele voedingssector die de laatste jaren enorm geïnvesteerd hebben in een assortiment van plantaardige variaties op zuivel, vis en vlees. Die brede inspanning geeft de verandering kracht. De shift maken we niet alleen, maar samen. Om de ambitie 60/40 te halen tegen 2030, hebben we hoofdzakelijk in te zetten op extra presentatie en promotie van onze producten door nog meer te tonen wat we in huis hebben en de klant te verleiden om de shift te maken. ​ - Jeroen Van Belleghem - Productstrateeg bij Bio-Planet

NIEUW bij Bio-Planet: vleesburgers met plantaardige eiwitten

 

“Er heerst een enorme bereidheid om de shift te maken. Grote vlees- en zuivelbedrijven zijn achter de schermen, en steeds vaker ook ervoor, bezig met de eiwittransitie. Er moet blijvend gewerkt worden aan innovaties, zodanig dat die vlees- en visvervangers nóg breder beschikbaar worden. Inzetten op smaak is daarom een hele belangrijke factor in dit verhaal. Dan pas gaan we echt een transitie kunnen zien van dierlijk naar plantaardig.” - Jeroen Van Belleghem - Productstrateeg bij Bio-Planet.

Als pionier in het introduceren van nieuwe alternatieve eiwitbronnen trekt Bio-Planet mee aan die kar door zélf aan de knoppen te zitten qua productontwikkeling: het lanceert vanaf 1 april drie in house ontwikkelde "burgers+", bestaande uit vlees en plantaardige eiwitten die te vinden zullen zijn in de bedieningstoog van elke Bio-Planet winkel. Hybride burgers, quoi. Zo brengt de supermarkt de eiwitshift op haar manier dichter tot bij de consument. 

Omdat gedrag en gewoontes veranderen tijd, geduld en wilskracht vergt, maakt Bio-Planet de stap naar een plantaardigere levensstijl een stukje makkelijker. De bedoeling is om stapsgewijs de vleesconsumptie te verminderen, zonder in te boeten op de gekende smaak of textuur van het vlees. Voor alle duidelijkheid, die burgers bevatten nog steeds vlees, maar veel minder dan we gewend zijn. Het doel is een product voor te schotelen waarvan je eigenlijk niet merkt dat je minder vlees aan het eten bent. Deze producten vormen dan voornamelijk voor flexitariërs een mooi alternatief om zelf stap voor stap meer plantaardige eiwitten in hun menu te verwerken, zonder meteen ‘cold turkey’ te hoeven gaan.

“Door een deel van het vlees te gaan vervangen door plantaardige proteïnen bespaart men water, CO2 uitstoot en daarbij is het ook nog eens beter voor de gezondheid. Het voornaamste van deze innovatie is dat carnivoren en flexitariërs niet het gevoel hebben dat ze moeten inboeten op smaak of textuur, wat voor hen zeer belangrijk is bij vleesproducten. Zo wordt de stap naar minder vlees eten kleiner. En dat op zich is al een stap in de goede richting. We willen hiermee de daling van vleesconsumptie stimuleren én een impact hebben op de huidige klimaatproblemen maar ook op de gezondheid van de consument. Daarnaast zijn we momenteel ook bezig met een ander project in het kader van de eiwitshift waar de reststromen van bier worden verwerkt in een vleesvervanger.” - Anna Gryseels, Projectleider binnen het food-innovationteam van Colruyt Group

Ben je al overtuigd, maar moet je je huisgenoten nog over de streep trekken? Zet eens een van deze burgers op het menu: 

  • Chickenburger+ Forest

Burger gemaakt van paddenstoelvoetjes. Bevat 50% kippengehakt en 50% paddenstoelen.

Weetje:

Bio-Planet teelt paddenstoelen op reststroombrood. Van oesterzwammen worden de voetjes normaal gezien niet gebruikt. De verwerking ervan in deze burger maakt het een circulair product. 

  • Meatburger+ Seaweed

Burger met zeewier. Bevat 75% gemengd gehakt (rund-varken) en 25% zeewier.

Weetje:

Zeewier biedt heel wat gezondheidsvoordelen dankzij de vele vitaminen en mineralen die het bevat. ​ Bovendien zorgt zeewier voor een zeer sappige burger, doordat ze het vocht vasthoudt tijdens het bakken. 

  • Meatburger+ Peas

Burger met spliterwten en jackfruit. Bevat 60% gemengd gehakt (rund-varken) en 40% spliterwten/jackfruit.

Weetje:

Rundsvlees vraagt enorm veel energie en water, door 40% van het vlees te vervangen door eiwitrijke spliterwten, weegt de productie minder door op het milieu.

 

Lees hier meer over de vleesburgers met plantaardige eiwitten van Bio-Planet.

Download hier de beelden in hoge resolutie.


NIEUW bij Bio-Planet: vleesburgers met plantaardige eiwitten

Bio-Planet engageert zich om plantaardige producten een minstens gelijkwaardige plaats te geven naast dierlijke producten én klanten daarbij een ruime keuze te geven. Zowel in breedte en diepte van het assortiment, als plaats in de winkel, promo's en communicatie.

“De plantaardige markt groeit elk jaar en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. In de nieuwe winkels die we sinds 2021 openden, vind je op je winkelroute eerst de granen, groenten, fruit en plantaardige alternatieven voor je bij het vlees, vis en gevogelte komt. Daarnaast promoten we actief plantaardige alternatieven voor vlees, vis en gevogelte. Ook ontwikkelen we samen met chef Seppe Nobels nieuwe Belgische klassiekers met groenten in de hoofdrol. Vandaag vind je op onze website al meer dan 800 recepten. 60 % daarvan is al veggie of vegan. In de toekomst geven we voor elk recept met vlees, vis of gevogelte een plantaardig alternatief mee. Ook in de nieuwsbrieven komen vegetarische recepten ruim aan bod. Op die manier trachten we het de consument makkelijker te maken door hen te blijven inspireren om vaker de keuze te maken voor plantaardige eiwitten.” ​ - Jan Van Holsbeke managing director bij Bio-Planet

Andere initiatieven van Bio-Planet:

  • 60% van het Bio-Planet-aanbod aan eiwitrijke producten is al plantaardig. Regelmatig vervoegen smakelijke nieuwigheden het lijstje.
  • Bij Bio-Planet vind je vis, vlees, gevogelte én plantaardige producten op één en dezelfde zichtbare plaats.
  • Online kunnen consumenten zich laten inspireren door meer dan 300 vegetarische recepten. Ook de kookworkshops van Colruyt Group Academy kregen een uitgebreid veggie aanbod: van ‘Een vegan alternatief voor kaas maken’ tot ‘Peulvruchten, onbekend is onbemind’.
  • Mooie promo’s maken plantaardig eten toegankelijk voor iedereen.

*Wat is de Green Deal Eiwitshift?

De Green Deal Eiwitshift is een partnerschap tussen de Vlaamse overheid en organisaties uit de voedingssector (retailers, producenten, cateraars, horeca, ngo's ...). De Green Deal loopt van 2021 tot 2025 en streeft naar een betere verhouding tussen dierlijke en plantaardige producten op ons bord. 

De gemiddelde Belg haalt zijn eiwitten voornamelijk uit dierlijke eiwitbronnen (60 %) en in mindere mate uit plantaardige (40 %). Het doel is deze percentages in de om te draaien naar 60 % plantaardige eiwitbronnen en 40 % dierlijke tegen 2030. Die evolutie noemen we de Eiwitshift.

Waarom plantaardig?

Door minder dierlijke producten te eten en voor meer plantaardig te kiezen, pak je meteen vier belangrijke problemen tegelijk aan. Zo scoren plantaardige eiwitbronnen duidelijk beter op het gebied van milieu, voedselzekerheid in de wereld, gezondheid en ook de dieren zullen je dankbaar zijn.

Impact op milieu: Dierlijke producten hebben een grotere ecologische voetafdruk dan plantaardige eiwitbronnen (denk aan peulvruchten, granen ...). Ze hebben veel meer land en water nodig en stoten ook meer broeikasgassen uit. Minder vlees eten is dan ook een belangrijke stap om onze eigen ecologische voetafdruk te verkleinen.

Impact op onze gezondheid: Uit dierlijke producten haalt ons lichaam hoogwaardige eiwitten, vitamine B en mineralen. Maar in onze huidige eetgewoonten nemen rood en bewerkt vlees een te grote plaats in, terwijl er heel wat volwaardige alternatieven zijn. De Voedingsdriehoek stelt plantaardige producten voor als basis voor elke maaltijd en beschouwt dierlijke producten als aanvulling. Afwisselen is daarbij de boodschap.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn de onmisbare bouwstoffen van ons lichaam. Je hebt ze nodig voor het aanmaken van lichaamscellen en dragen zo o.a. bij aan de spieropbouw. Dierlijke eiwitten vind je in vlees, gevogelte, vis, zuivel en eieren. Plantaardige eiwitten zitten in granen, groenten, noten, zaden, pitten, peulvruchten, vleesvervangers en zuivelalternatieven. Op dit moment is de verhouding dierlijke/plantaardige eiwitten ongeveer 60/40. 

*Ook Wallonië koestert met het “Plan de développement statégique des protéines végétales en Wallonie à l’horizon 2030” vergaande ambities op het vlak van alternatieve eiwitten, maar dan wel beperkt tot plantaardige eiwitten. In eerste instantie mikt het alleen op de verwerking ervan, maar in een later stadium ook op een verhoging van de productie van eiwithoudende gewassen. Daar waar Vlaanderen zich richt op innovatieve eiwitten, duurzame dierlijke eiwitten en een diverser consumptiepatroon, spitst het Waalse eiwitplan zich dus voornamelijk op plantaardige eiwitten.

 

Website Bio-Planet

Download hier het beeldmateriaal

De claim dat een levensmiddel eiwitrijk is en elke andere claim die voor de consument waarschijnlijk dezelfde betekenis zal hebben, is alleen toegestaan als minimaal 20 % van de energetische waarde van het levensmiddel wordt geleverd door eiwitten.

 

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviews, contacteer:

WALKIE TALKIE - BIOPLANET@TALKIE.BE

Rani Huttener I 0477 85 42 38

Deborah Dekrem I 0495 14 18 26

 

Over Bio-Planet

Bio-Planet is de 100% duurzame supermarkt van Colruyt Group. In 2001 opende Bio-Planet zijn eerste filiaal in Kortrijk. Vandaag zijn er 32 winkels verspreid over heel België. Bio-Planet biedt zo'n 5.000 biologische, ecologische én milieuvriendelijke producten en heeft alles in huis voor wie bewuste keuzes wil maken. Van dagverse biologische groenten en fruit, brood en beleg, vlees en veggie over pasta's en dranken tot schoonmaakproducten, boeken en verzorgingsproducten. Daarnaast heeft Bio-Planet een ruim aanbod voor mensen met intoleranties (gluten, lactose ...). 

Alle Bio-Planetproducten worden met de grootste zorg geselecteerd op het vlak van biologische teelt, gezondheid en ecologische impact. Alleen wat met respect voor mens en milieu is gemaakt, komt in de rekken. Kortom dé ideale winkel voor wie wil eten met smaak en tegelijk duurzaam wil winkelen.

Elke winkel heeft een Collect&Go afhaalpunt, de onlineboodschappenservice van Colruyt Group, waar je je bioboodschappen kan bestellen en afhalen. Bio-Planet wil zo 'bewust consumeren' toegankelijk maken voor iedereen. Met je Xtra-kaart geniet elke klant maandelijks van Xtra kortingen.

Wist je dat Bio-Planet en Colruyt Group Academy samen inspirerende workshops geven over biologische voeding, welzijn en duurzaamheid? Meer info via deze link.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bio-planet

Bio-Planet is de 100% duurzame supermarkt van Colruyt Group. In 2001 opende Bio-Planet zijn eerste filiaal in Kortrijk. Vandaag zijn er 32 winkels verspreid over heel België. Bio-Planet biedt zo'n 5.000 biologische, ecologische én milieuvriendelijke producten en heeft alles in huis voor wie bewuste keuzes wil maken. Van dagverse biologische groenten en fruit, brood en beleg, vlees en veggie over pasta's en dranken tot schoonmaakproducten, boeken en verzorgingsproducten. Daarnaast heeft Bio-Planet een ruim aanbod voor mensen met intoleranties (gluten, lactose ...). 

Alle Bio-Planetproducten worden met de grootste zorg geselecteerd op het vlak van biologische teelt, gezondheid en ecologische impact. Alleen wat met respect voor mens en milieu is gemaakt, komt in de rekken. Kortom dé ideale winkel voor wie wil eten met smaak en tegelijk duurzaam wil winkelen.

Elke winkel heeft een Collect&Go afhaalpunt, de onlineboodschappenservice van Colruyt Group, waar je je bioboodschappen kan bestellen en afhalen. Bio-Planet wil zo 'bewust consumeren' toegankelijk maken voor iedereen. Met je Xtra-kaart geniet elke klant maandelijks van Xtra kortingen.

Wist je dat Bio-Planet en Colruyt Group Academy samen inspirerende workshops geven over biologische voeding, welzijn en duurzaamheid?